"Start w szeroki świat" - nr 2013-1-PL1-LEO02-38323

Celem projektu było wsparcie mobilności ponadnarodowej absolwentów Technikum Lotniczego (TL) kształcących się w zawodzie technik eksploatacji portów i terminali. W ramach projektu absolwenci uczestniczli w w szkoleniu zawodowym w Hiszpanii. W ramach stażu trwającego 4 tygodnie wykorzystali swoją wiedzę zdobytą w procesie kształcenia w szkole a także w ramach zagranicznych praktyk  zawodowych, które odbyli w Hiszpanii w 2012 roku jako uczniowie TL. W ramach weryfikacji zdobytej wiedzy uczniowie zdobyli rozeznanie w potrzebach i  możliwości jej uzupełniania oraz potwierdzania dalszych kwalifikacji potrzebnych na europejskim rynku pracy.

 

W trakcie trwania stażu (w okresie 26.08.2013-20.09.2013) uczestnicy udoskonalili umiejętności:
1. Zawodowe: w zakresie: obsługa klienta (dostarczanie klientom informacji w j.obcym), transportu bagażu podróżnych (np. procedury pakowania w porcie lub terminalu), zarządzanie towarami i załadunkiem (np. podstawowych prac załadunku), usług transportowych (np. budowa, charakterystyka i zarządzanie urządzeniami załadunku / maszyn), systemów komunikacji i teletransmisji.
2. Językowe: poszerzyli słownictwo zawodowe z zakresu swojej branży, prowadzenia rozmowy z klientem i współpracownikami, poszerzyli słownictwo, zdobyli wiekszą swobodę posługiwania sie językami, nabrali większego doświadczenia w zakresie wykorzystywania języka angielskiego i niemieckiego w codziennej komunikacji, uzyskali podstawowe umiejętności z zakresu języka hiszpańskiego,  przełamanie bariery językowej; potwierdzili swoje umiejętności językowe zdobywając certyfikat ukończenia kursu języka hiszpańskiego na poziomie A1
3. Społeczne: przełamanie barier, radzenie sobie w sytuacjach nowych, praca w nowym zespole (dodatkowo wielokulturowym), współdziałanie w grupie z pozostałymi współlokatorami pochodzącymi z różnych krajów, zbieranie doświadczeń z zakresu stosowania w Hiszpanii zasad sprawiedliwego handlu (poszukiwanie znaku Fair Trade) i edukacji globalnej, zapoznanie się z problemem migracji, (poprzez media,  rozmowy towarzyskie, obserwacja życia codziennego); obserwowanie postaw szacunku, uczciwości, gotowości do kształcenia ustawicznego (zebranie informacji o ilości osób podejmujących to kształcenie) oraz obserwowanie zjawisk zachowań obywatelskich i prospołecznych – funkcjonowanie stowarzyszeń, forów, aktywności społecznej itp.
4. Interkulturowe: przełamanie barier kulturowych, poznanie wielokulturowości regionu i historii Hiszpanii
5. Adaptacyjne: samodzielne zakupy, gospodarowanie pieniędzmi, nawiązywanie kontaktów z ludnością miejscową, wspieranie się w trudnych sytuacjach, współodpowiedzialność za grupę
6. Posługiwanie się technologiami informatyczno-komunikacyjnymi: korzystali ze skype\'a podczas pobytu, wypełniali dokumenty aplikacyjne (CV, List intencyjny), korzystali z systemu Mobility Tool przy sporządzaniu raportu.

    Wspólnie z partnerem projektu w trakcie uzgodnień e-mail i na portalu webex przygotowano wstępne Porozumienie o Partnerstwie, w tym efekty uczenia się i sposoby oceny, wspolnie z nauczycielami praktycznej nauki zawodu oraz pracodawcami z kraju i zagranicy określono zakres walidowanych umiejetności oraz sposób ich oceny. Efekty tych działań (matryca EVCET) będą uwzględnione w kolejnych projektach.

Pliki do pobrania